אבי ארדיטי בראיון מיוחד לקראת שער עולמי: המערכת תעבוד, מתגברים את חדרי המצב

אבי ארדיטי בראיון מיוחד לקראת שער עולמי: המערכת תעבוד, מתגברים את חדרי המצב

היום בשעה 19:00 בערב תופסק פעילותה של מערכת סחר החוץ הנוכחית של מדינת ישראל בתחום היבוא, וביום ראשון, 14 בינואר, תושק מערכת סחר החוץ החדשה של מדינת ישראל - מערכת ״שער עולמי״. אמיר שני: מי שהתאמץ ערוך לקראת העלייה לאוויר
מירב רונן / 10.01.18 / 12:49
אבי ארדיטי. הירתמות יפה של קהיליית סחר החוץ
10.01.18
אבי ארדיטי. הירתמות יפה של קהיליית סחר החוץ
אמיר שני. נקודת אל-חזור
10.01.18
אמיר שני. נקודת אל-חזור

היום בשעה 19:00 בערב תופסק פעילותה של מערכת סחר החוץ הנוכחית של מדינת ישראל בתחום היבוא, וביום ראשון, 14 בינואר, תושק מערכת סחר החוץ החדשה של מדינת ישראל - מערכת ״שער עולמי״. המערכת החדשה פועלת באמצעות מסרים אלקטרוניים ״ללא נייר״, מספקת גישה וזמינות למאגרי מידע ומשתפת את כל הגורמים הרלוונטיים ליבוא לבסיס נתונים אחד.

 

מערכת PORT2PORT שוחחה הבוקר עם אבי ארדיטי, ראש מינהל המכס ברשות המסים, ושמעה ממנו על ההיערכות וההכנות לקראת תחילת הפעילות של ״שער עולמי״.

 

נערכתם לעליית המערכת חודשים רבים, הושקעו תקציבים אדירים, תאריך העלייה לאוויר נדחה כמה פעמים. כיצד היתה ההיערכות בשבועות האחרונים?

 

אבי ארדטי: ״מדובר במגה-פרויקט ברמה לאומית וההיערכות שלנו היתה כמו היערכות למבצע צבאי. אנשי המינהל יצאו לשטח והדריכו, הגיעו לסוכני המכס והעבירו הדרכות, עדכנו שינויים, לימדו פיזית. גם אל היבואנים הגענו ועשינו כנסים. כמעט כל יבואן במדינת ישראל - בהסתמך על ההיסטוריה - קיבל מאיתנו או מסוכני המכס מייל לגבי ההיערכות למערכת שער עולמי והעלייה לאוויר. העלינו סרטוני וידיאו לאתר, יידענו את הציבור וביקשנו שיעשו התאמות וייערכו לשמירת מסמכים בצורה אלקטרונית. הוצאנו כללי שמירת מסמכים לכל סוכני המכס, ואנחנו גם מגיבים כל הזמן לאירועים. כל אחד מסוכני המכס נערך בצורה שונה, ואנחנו משתדלים לייצר פתרונות שיתאימו את השיטה גם לסוכן המכס עצמו, למשל

אם סוכן המכס פיתח אפליקציה מיוחדת ללקוחות אז גם שם אנחנו התחברנו. לפני שבועיים וחצי גם ערכנו ׳יום קרב׳ בכל המשק, ואפשרנו לשדר את המסרים כאילו מערכת ׳שער עולמי׳ כבר באוויר ועובדת. סוכני המכס שידרנו כאילו מדובר בפעילות אמת וגם קיבלו התרות בתוך המערכת. זה עבד יופי״.

 

אם זה עבד כ״כ יפה מדוע עליית המערכת לאוויר מלווה בחששות?

 

אבי ארדיטי: ״צריך לזכור שמדובר במערכת מאוד מאוד מורכבת, ואם השינוי היה רק מערכת שער עולמי אני מאמין שלא היה חשש. הבעיה היא שאנחנו תלויים לא רק בשער עולמי אלא גם במערכות של סוכני המכס, ומערכות של חברות הספנות וסוכני האנייה, ובמערכות של מסופי המטען, ובמערכות של משרדי הממשלה ובהתממשקות אליהן – וכאן עלולות לצוץ בעיות. חשוב לזכור שאנחנו מפעילים פיילוט של המערכת כבר למעלה משנה ובמהלך הזמן הזה עבדנו על כ-1,700 תרחישים שונים של שידורי רשימון יבוא. זה הרבה מאוד תרחישים, ואני מאמין שניתקל בתרחיש קיצון שטרם נחשפנו אליו. בסך הכל, אנחנו ערוכים לתת מענה״.

 

נציין כי פועלו של אבי ארדיטי זוכה להערכה רבה בקרב גורמי סחר החוץ של מדינת ישראל ובייחוד בקרב סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל וגם הוא מספר כי הצליח לרתום ללא קשיים את קהילת החוץ למשימה.

 

אבי ארדיטי: חשוב לציין שמדובר במערכת מאוד מורכבת ואם לא הייתה עבודת צוות ושותפות מלאה של קהילת סחר החוץ זה היה הליך לא קל. הרבה ממה שנעשה והתקדם בחודשים האחרונים הוא בזכות הירתמות מלאה של קהילת סחר החוץ של מדינת ישראל. זוהי תעודת כבוד לכל הקהילה וזה מהווה דוגמה לדרך שבה רשויות צריכות לעבוד. גם החקיקה בתחום העברנו ביחד – זו פעם ראשונה שיש חקיקה בהסכמה מלאה ללא התנגדות ואני מאמין שנגיע לוועדת הכספים בשבועות הקרובים ונקדם את החקיקה בנושא״.

 

 מה הולך לקרות החל מהיום בערב בבתי המכס?

 

אבי ארדיטי: ״יש אנשים שלנו בכל בתי המכס, פתחנו חדרי מצב עם כוח אדם מתוגבר שאמורים לתת מענה לסוכני המכס ונעבוד במתכונת הזאת בימים הראשונים עד שהמערכת תתייצב. גם במל״מ ייפתח חדר מצב מאוד גדול שיעקוב אחר הפן הטכני של העלייה לאוויר וגם שם יהיה צוות שלנו שיפקח על המתרחש. בימים הקרובים יהיו הסבות, אנחנו עושים כל מה שאפשרי ואני מאמין שבמוצ״ש כבר נשלים את כל ההסבות של המערכת.

 

וביום ראשון בבוקר מערכת שער עולמי תעלה לאוויר?

 

אבי ארדיטי: אני מאמין שהמערכת תעבוד, אנחנו נתגבר על כל הבעיות ויהיה בסדר. החשש הוא לא אם תעלה או לא, אלא אילו תקלות יהיו – תקלות של סוכני המכס שנובעות מחוסר מיומנות או תקלות יותר משמעותיות בצד הטכני. בכל מקרה, התכנון הוא שביום ראשון לפנות בוקר חלק מהבלדרים יתחילו לשדר והם יהיו הראשונים במערכת לשדר. אני משוכנע שאנחנו נצליח״.

 

גם אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, מאמין ששער עולמי תעלה לאוויר ביום ראשון הקרוב.

 

איך מרגישים סוכני המכס ברגע שלפני?

 

שני: ״אני חושב שסוכני המכס מרגישים טוב, מוכנים, ומי שהתאמץ ערוך לקראת העלייה לאוויר. אני מאמין שיהיו בעיות כאלה ואחרות ואני מקווה שזה נשרוד אותן. זה לא יעבור חלק אבל צריך לזכור שמדובר בפרויקט ענק, מגה-פרויקט, שלא היה מעולם במדינת ישראל באף משרד ממשלתי בקנה מידה כזה״.

 

אתה מאמין שהמערכת תעלה לאוויר ביום ראשון?

 

שני: ״לכולם יש אינטרס משותף שזה יצליח, ואנחנו עובדים באופן צמוד עם כל הגורמים. המערכת נבדקת 24 שעות ביממה. מבחינתי זה חייב להצליח כי אנחנו בנקודת אל-חזור.

ברור לכולנו שאם המערכת יורדת מסיבה כלשהי זה לא עולה יותר בחיים, אז חייבים להצליח עם כל הקשיים הצפויים״.

 

אתה פעלת לקבלת הקלות בימי התפר של הירידה והעלייה לאוויר. יש לך עדכונים עבורנו?

 

שני: ״כולם משתפים פעולה באופן יוצא מהכלל, הלקוחות, המשתמשים, מסופי המטען האוויריים. למעט הנמלים שלא משתפים פעולה למרות ששר התחבורה פנה אליהם וביקש שיעשו את המקסימום״.

 

כאמור, מערכת סחר החוץ הנוכחית תפסיק היום פעילותה החל משעה 19:00 וביום ראשון בבוקר תעלה מערכת שער עולמי לאוויר. בימים הקרובים – בין חמישי ושבת – לא תתקיים פעילות יבוא לתוך מדינת ישראל.

 

מרשות המסים נמסר כי מינהל המכס ובתי המכס ירחיבו את שעות פעילותם ויפעלו מידי יום, וככל שיידרש, עד השעה 20:00, כדי להבטיח פעילות סחר חוץ תקינה עם השקתה של מערכת שער עולמי.