אבי ארדיטי בכנס PORT2PORT: נקים את ״מכס 2020״ בעקבות עליית שער עולמי לאוויר

אבי ארדיטי בכנס PORT2PORT: נקים את ״מכס 2020״ בעקבות עליית שער עולמי לאוויר

ראש מינהל המכס ענה לשאלתו של אמיר שני במסגרת מושב שעסק בעלייתה של מערכת שער עולמי לאוויר וציין כי הרעיון הוא לייצר עולם מכס ממוקד. 90 אחוז מאזרחי המדינה הם נורמטיביים, נתמקד בעשר האחוז ׳הבעייתיים׳. קרא לסוכני המכס לגייס לקוחות לפרויקט יבואן מאושר
05.07.18 / 14:08
אמיר שני (מימין) ואבי ארדיטי. ממפים את הטובים ואת הרעים
05.07.18
אמיר שני (מימין) ואבי ארדיטי. ממפים את הטובים ואת הרעים

במסגרת מושב מקצועי שהתקיים בכנס PORT2PORT 2018 ועסק במערכת שער עולמי התיישבו לשיחת ״אחד על אחד״ מר אמיר שני, יו״ר ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינ״ל, ומר אבי ארדיטי, ראש מינהל המכס, לשיחה על מערכת שער עולמי ועל תכניות מינהל המכס עבור ציבור היבואנים וסוכני המכס בהקשר זה. 

 

אמיר שני ציין בתחילת השיחה כי ״אבי ארדיטי הוא פרטנר צמוד שלי בכל מה שקשור במערכת שער עולמי, ואנחנו עובדים צמוד. אני מלווה את הפרויקט כבר קרוב לעשור, גם עם קודמו של אבי, ובשנים האחרונות בעבודה משותפת של סוכני המכס והמכס עלתה מערכת בקנה מידה עולמי ואני מוסיף – בין הבודדות הגדולות בעולם. 

 

אבי ארדיטי: ״מערכת שער עולמי זו בהחלט מערכת שעומדת בקדמת הטכנולוגיה. אתם יודעים שמדינת ישראל זה לא שוויץ והדי.אנ.איי שלנו ושל המכס מאופיין במתח שמלווה אותנו כי מצד אחד מדינת ישראל היא בעלת כלכלה מתפתחת ומצד שני קיימים אתגרים ביטחוניים לא פשוטים, והיינו צריכים מערכת – מעבר לזה שהיא פייפרלס – שתכלול את כל המידע של סחר החוץ של מדינת ישראל בארץ ובחו״ל. היה לי מאוד חשוב לא לסכן את קהיליית הסחר, ולכן כאשר הרבה חברים וקולגות שלי מהעולם מתעניינים ושואלים איך המערכת עלתה בהצלחה, אני מסביר להם שהגדולה שלנו היתה לחבר את קהיליית הסחר ביחד עם בתי התוכנה, מלם ויחד לייצר מרקם אחד שאיפשר למערכת לעלות. אחרי שידעתי שהמערכת עולה ולא מסכנת את קהילת הסחר עכשיו זה הזמן שלנו לעבוד עם המערכת ולעבוד איתה בצורה שתייעל את העבודה מול ציבור הלקוחות שלנו״.

 

צפו בקטע מהשיחה בין אמיר שני ואבי ארדיטי בכנס PORT2PORT:

 

 

ארדיטי המשיך ואמר כי ״אחד הפרויקטים המרכזיים שאני רוצה להוביל בעקבות עליית המערכת לאוויר זה ׳מכס 2020׳ כשהרעיון הוא לייצר עולם מכס שהוא עולם ממוקד. לידיעתכם, 90 אחוז מאזרחי מדינת ישראל בכל תחום הם אזרחים שומרי חוק, ואין להם שום עניין לרמות את המכס או את רשות המסים. אם אני מייצר עולם של ניהול סיכונים אז ניקח את 90 אחוז האזרחים הנורמטיביים ונפריד אותם ונתמקד ב-10 אחוז ׳הבעייתיים׳. אם נדע לעשות את זה – ואנחנו לוקחים פרויקט מאוד רחב בשם גורם ״כלכלי מאושר - יבואן מאושר, יצואן מאושר״ – פרויקט AEO והרעיון הוא למפות את הטובים ואת הרעים, כלומר, אם ליבואן אין בעיות עם רשות המכס אז אני רוצה להעניק לו הקלות, ואם אתה בעייתי אז אני אתמקד בך, הבעייתי. ככה התחלנו למפות את האוכלוסיות ולנהל מערכת סיכונים מאוד מיוחדת. אם נדע לעשות זאת ונדע להשקיע את מירב המאמצים לא במאה אחוז אלא רק בעשרה אחוז ונדע לתת שירות יותר טוב לכלל הציבור אז הצלחנו״.

 

ארדיטי: ״פרויקט נוסף שאנחנו מפתחים זה מול דואר ישראל. נושא האי-קומרס זה מבול של חבילות שמגיעות לישראל מדי שנה – מדובר בסדר גודל של 70-80 מיליון חבילות בשנה. זה מבול שאף אחד לא צפה אותו, מצד שני זה אתגר מאוד גדול עבור המכס כי לדואר ישראל אין דאטה, ואם מגיעה חבילה מאיזה קולחוז בסין אף אחד לא יודע מה יש בתוך החבילה, אין מסר שאנחנו מקבלים שאנחנו יכולים לתרגם לסוג של רשימון או הצהרת יבוא, ולכן האתגר הוא מאוד גדול. אנחנו נמצאים בשלבי פיתוח מאוד מתקדמים עם דואר ישראל, ואני מקווה שעד הכנס הבא נוכל לבוא ולהגיד שהמערכת כבר עובדת לצד שער עולמי, אנחנו מפתחים מערכת שתדע למפות מאה אחוז מהחבילות שמגיעות למדינת ישראל. זה אתגר לא פשוט אבל אם נצליח גם בזה נהיה בין המדינות הראשונות בעולם שנמצאות במקום הזה.

 

אמיר שני: השבוע יצא לסוכני המכס והיבואנים הודעה שהם צריכים תוך שלושה חודשים לעדכן את ייפוי הכוח שהם נתנו. היבואנים וסוכני המכס אוכלים חצץ בכל פעם שהם צריכים להיכנס למערכת צריך לעשות עדכון למערכת אבל הטכנולוגיה היא לא משהו. לכל סוכני המכס כבר יש כרטיס חכם אבל אני מדבר על היבואנים שסובלים. עבור מי הכרטיס? עבור מחלקת יבוא? עבור החשב? עבור בעל זכות החתימה?

 

אבי ארדיטי: ״אני לא חושב בתוך הקופסה. החוק מחייב סוג של חתימה אלקטרונית, וחתימה אלקטרונית יש לה מספר פנים. נכון להיום אנחנו מכירים את הכרטיס החכם אבל אני לא נעול על כלום. אם אנחנו נדע תוך כדי תנועה לפתח מערכות אחרות שיתנו לי את רמת האבטחה הנדרשת אני בהחלט שם, ואנחנו פתוחים לשמוע רעיונות חדשים, ואם יש לכם רעיונות בתחום החתימה האלקטרונית אנחנו בהחלט נשמח לשמוע״.  

 

שימו לב, הראיון המלא בין אמיר שני ואבי ארדיטי יופיע בגיליון יולי של מגזין PORT2PORT.