ערן יעקב בכנס PORT2PORT: חדשנות זה ״סטייט אוף מיינד״

ערן יעקב בכנס PORT2PORT: חדשנות זה ״סטייט אוף מיינד״

מנהל רשות המסים ציין כי בכוונתו להוביל מהלך אשר ישים את הלקוח במרכז לטובת שיפור השירות ״נשתמש הרבה יותר ב׳ביג דאטה׳ ובכלים אנליטיים על מנת להתמקד באלו שלא משלמים מס ולהקל על אלו שכן משלמים״. הוסיף: בשנה וחצי הקרובות רשות המסים תהיה הרבה יותר דיגיטלית
04.07.18 / 11:29
ערן יעקב, מנהל רשות המסים. מקים יחידת חדשנות ברשות המסים
04.07.18
ערן יעקב, מנהל רשות המסים. מקים יחידת חדשנות ברשות המסים
ערן יעקב, מנהל רשות המסים. הרתעה יעילה ואפקטיבית
04.07.18
ערן יעקב, מנהל רשות המסים. הרתעה יעילה ואפקטיבית

ערן יעקב, יו״ר רשות המסים, השתתף בוועידת PORT2PORT 2018 שהתקיימה בגני התערוכה לפני כשבועיים במהלכה העביר מצגת מרתקת בה פירט את חזונו עבור רשות המסים תחת הנהלתו. כזכור, מר יעקב נכנס לתפקיד בחודש אפריל האחרון והחליף בתפקיד את משה אשר. 

 

יעקב ציין כי צריך לשים את הלקוח במרכז, וכי רשות המסים בהובלתו תשאף לשים את הלקוח במרכז, להנגיש את השירותים עבורו ולבנות מולו מערכת של אמון. ״מי הם הלקוחות? הצרכנים, המייצגים, משלמי המסים, סוכני המכס - כולם לקוחות, ולשמחתי כולם גם לקוחות של רשות המסים, והמשמעות של לשים אותם במרכז היא להיות הרבה יותר שירותיים, יותר נגישים, לתת הרבה יותר מידע, לא להכביד, להיות הרבה יותר שקופים ולקרב אותם לעבודת רשות המסים.

 

צפו במנהל רשות המסים, מר ערן יעקב, בכנס PORT2PORT:

 

 

מר יעקב הוסיף כי לא בונים את אמון הציבור ברשות המסים רק באמצעות הנגשת שירות אלא בונים אותה גם באמצעות הרתעה יעילה ואפקטיבית. ״אנחנו נרתום לצדנו את הטכנולוגיה בצורה מאוד משמעותית. אני מדבר על ביג דאטה, אני מדבר על כלים אנליטיים שיביאו אותנו לקבל תובנות הרבה יותר טובות, ואת התובנות הללו אפשר לתרגם לעשייה. זה אומר שנהיה הרבה יותר אגרסיביים עם מי שיבחר לא לשלם מס, נהיה הרבה יותר ממוקדים ובאמצעות הנתונים נוכל להגיע ולגלות את אלו שבוחרים לא להיות בתוך הרשת של רשות המסים למרות שהם מחויבים לכך. אנחנו נגיע הרבה יותר טוב לכל אלו שבוחרים לעשות כל מיני תכנונים ׳לגיטימיים׳ – בעיקר לא לגיטימיים, ומצד שני נקל על הנורמטיביים, כלומר, אלו שבוחרים באופן מודע לשלם מסים כחוק״.

 

מנהל רשות המסים ציין כי רשות המסים עובדת בימים אלה על בניית תכנית אסטרטגית מקיפה. ״תוך חודשיים תהיה לרשות המסים תכנית אסטרטגית מאוד ברורה עם דגשים משמעותיים. אחת ההשלכות הבולטות של התכנית הזאת תהיה שרשות המסים תהפוך בשנה וחצי הקרובות להרבה יותר דיגיטלית. נאפשר שירותים מהמשרדים ומהבתים״. 

 

לדברי מר יעקב, רשות המסים הצליחה לעשות במשך שנות פעילותה שתי מהפכות חשובות  כאשר המהפכה הראשונה, לדברי יעקב, היתה בשנת 1994 כאשר הפכה הרבה יותר ממוכנת, ואילו המהפכה המשמעותית השנייה נעשתה עם הכנסת מערכת שער עולמי לפעילות. ״זה היה תהליך ארוך ומורכב שעבר בהצלחה ומגיע שאפו מאוד גדול, לראש רשות המכס ולאנשיו שגרמו לכך שהמערכת פועלת כפי שהיא פועלת״. יעקב הוסיף כי ״יש מקום נרחב לשיפורים במערכת״.

 

יעקב סיפר לנוכחים על הדרך בה הוא רואה את המושג ׳חדשנות׳ שעמד במרכז כנס PORT2PORT 2018 וציין כי ״חדשנות זה לא בהכרח דיגיטציה. חדשנות זה State of Mind, ולכן אנחנו הולכים בכיוון הזה״.

 

מר יעקב בישר לנוכחים כי רשות המסים תקים יחידה שכל עיסוקה יהיה חדשנות. ״היא תחשוב ביום יום איך מקדמים את רשות המסים, איך מאפשרים ללקוחות לקבל שירותים מהבית באמצעות דיגיטציה. חדשנות זה לא רק שהמכס כבר עובד ללא נייר – שזה אחד המהלכים החדשניים על פני הגלובס לפי דעתי, למרות שיש הבדל בין עולם סרוק לבין עולם דיגיטלי. בסופו של דבר המשמעות של חדשנות היא להבין את הצרכים של הלקוחות, ואני חושב שעד כה עשינו כברת דרך ארוכה ברשות המסים, ונמשיך לעשות כך״. 

 

יעקב ציין כי רשות המסים יכולה להתחיל ולתת מענה לשאלות פשוטות של לקוחות בדרכים חדשות עבורה, שכבר קיימות בשוק כגון צ׳אטים, מיילים ועוד, וכי הוא מקווה שהדבר ייעשה במהירות. יעקב הזכיר את המושג Machine learning וציין כי בעזרת אנליטיקה מתקדמת הוא שואף להוביל את רשות המסים לעבודה יעילה וממוקדת שלא תפריע למי שצריך להפריע לו בסחר הבינלאומי, ולהרתיע את הגורמים שמנסים לעקוף את החוקים. ״נהיה הרבה יותר ממוקדים ונגיע לכל מי שבוחר להתנהל אחרת ממה שצריך להתנהל״.